چرا نهادهای متولی موسیقی درکشور با وجود مطرح شدن چندباره انتقادات برای بیان و حل مشکلات فراخوان داده‌اند

خود اپوزیسیونی موسیقایی
فاطمه امین‌الرعایا
دیروز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان عرصه موسیقی درخواست کرد تا نظرات خود را درباره شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر به این دفتر ارائه کنند. روز دوشنبه نیز دفتر موسیقی در بیانیه‌ای از هنرمندان، ناشران و فعالان فرهنگی خواست تا در صورتی که مایل به مشارکت در طرحی برای ساماندهی حوزه نشر موسیقی و امکان عرضه بهینه آثار هنری هستند، طرح توجیهی و برنامه عملیاتی پیشنهادی خود را برای خانه موسیقی ارسال کنند. ضمن قدردانی از مسئولان در عرصه موسیقی برای تلاش در جهت مشارکت همه اعضای خانواده موسیقی برای حل کردن مشکلات این عرصه، این سوال مطرح می‌شود که مسئولات محترم چرا برای برطرف کردن مشکلات، به انتقادهایی که تاکنون توسط فعالان و دلسوزان مطرح شده مراجعه نمی‌کنند؟
موسیقی، یکی از عرصه‌های هنری است که همواره با انتقادات بسیاری رو‌به‌رو بوده است، از برگزاری جشنواره موسیقی فجر گرفته تا اتفاقات صنفی و عدم رعایت کپی رایت. بارها و بارها هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور در قالب نامه و مصاحبه انتقادات خود را از وضعیت حاکم بر موسیقی مطرح کرده‌اند. گزارش‌های بسیاری از مشکلات عرصه موسیقی توسط رسانه‌ها منتشر شده است، اما همچنان شاهد این هستیم که مسئولان ذی‌ربط به جای شنیدن انتقادها، نظران و گلایه‌های به جا، از موارد مطرح شده به راحتی عبور می‌کنند و بعد در قالب فراخوان از هنرمندان برای برطرف کردن مشکلات دعوت می‌کنند. محمد معتمدی، خواننده، درباره این موضوع و همچنین جایگاه خانه موسیقی به عنوان یکی از نهاد صنفی به «ابتکار» می‌گوید: من اصلا نمی‌دانم خانه موسیقی با چه هدفی تاسیس شده است. خانه موسیقی در زندگی حرفه‌ای من به عنوان یکی از اعضای خانواده موسیقی کشور هیچ نقش مثبتی نداشته است. تنها جایی که من تاثیر خانه موسیقی را در زندگی احساس کردم این بوده که دو سال پیش به عنوان صنف من، بیمه درمانی‌ام را قطع کرده است و این در حالی است که دولت بودجه این بیمه‌ها را می‌پردازد و خانه موسیقی بودجه‌ای در این زمینه ندارد. به جز این مورد تا به حال در طول زندگی هنری‌ام تاثیری از خانه موسیقی ندیده‌ام.


برخورد‌های تبعیض‌آمیز
معتمدی با اشاره به مشکلات متعدد عرصه موسیقی و بی‌تفاوتی خانه موسیقی، می‌گوید: ما در عرصه موسیقی با مشکلات فراوانی در خصوص ممنوعیت کاری، سرقت آثار و ... روبه‌رو بوده‌ایم که همگی در بوق و کرنا در رسانه‌ها مطرح شده اما هیچ واکنشی از طرف خانه موسیقی ندیده‌ایم. در واقع خانه موسیقی به مثابه یک پیکره بی‌جان دربرابر برخی از مسائل هنرمندان برخورد می‌کند اما همین نهاد صنفی در برابر مشکلات تعداد محدودی از هنرمندان، طبل یا حسین را به صدا درمی‌آورند و فریاد وامصیبتا سر می‌دهد. عدم رعایت عدالت رفتاری خانه موسیقی همیشه برای من جای سوال بوده است.
چرا کرسی‌های‌شان را رها نمی‌کنند؟
این خواننده درباره حاشیه‌های مطرح شده درباره عملکرد خانه موسیقی درخصوص جشنواره موسیقی فجر می گوید: همیشه برای من سوالی وجود دارد، با وجود آنکه دوستان می‌گویند هیچ‌گونه منفعت مالی برای‌شان در خانه موسیقی ندارند و با وجود این حجم از انتقادها، چرا این کرسی‌ها را دو دستی چسبیده‌اند و آن را رها نمی‌کنند. یعنی این همه انتقاد در حوزه موسیقی نسبت به خانه موسیق وجود دارد و همگی هم می‌گویند که باید بودجه‌ها شفاف‌‌سازی شود، همه کسانی هم که در خانه موسیقی فعالیت می‌کنند، می‌گویند هیچ منفعتی برای‌شان وجود ندارد، سوال من این است چرا این افراد سال‌ها است در این نهاد حضور دارند و به قولی خانه موسیقی را دو دستی چسبیده‌اند. به نظر روند اعتراضات و بی‌اعتمادی‌ها به‌گونه‌ای شده که در شآن هنر نیست. هنرمندان موسیقی همیشه به دولت و حاکمیت اعتراض می‌کنند که در این سال‌ها رفتار خوبی با هنرمندان عرصه موسیقی صورت نگرفته است. وقتی صنف خودمان یا خود هنرمندانی که از قضای روزگار پستی گرفته‌اند با هم‌صنف خودشان رفتار درستی نداشته باشند، نمی‌توانیم و حق نداریم در چنین شرایطی از افراد دیگری که در مقام‌های غیر مرتبط با موسیقی حضور دارند در خصوص جفا در حق هنرمندان گلایه کنیم. او در خصوص جشنواره موسیقی فجر نیز گلایه‌ای مطرح می‌کند و می‌افزاید: من به عنوان خواننده ارکستر ملی در جشنواره روی صحنه رفتم. برای این ارکستر در جشنواره هم واقعا زحمت کشیدم اما یک دعوت از من برای حضور در اختتامیه نشد. یعنی حتی یک پیامک، یک تلفن، یک زنگ، اشاره،
پیغام و .. هیچ‌گونه دعوتی از بنده نشد. در صورتی که سالن تالار وحدت هفتصد صندلی دارد. به نظر من ما قبل از آنکه به موسیقی و مسائل موسیقیایی وهفت دستگاه موسیقی مسلط باشیم باید یک مقدار به زینت و زینت اخلاق مسلط باشیم و به مسائل اخلاقی توجه داشته باشیم.
بلیت‌فروشی انحصاری
معتمدی درباره فراخوان مطرح شده در خصوص دریافت نظرات درباره شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر با وجود تمام انتقادهایی که پیش از این درباره این جشنواره مطرح شده است، می‌گوید: هر گروهی که بخواهد جشنواره فجر را برگزار کند با زحمات بسیاری اقدام به این کار خواهد کرد. این طور نیست که برگزاری جشنواره موسیقی کار بی‌دردسر و کم‌زحمتی باشد و همه به راحتی بتوانند آن را برگزار کنند. در اینکه برای برگزاری جشنواره فجر زحمت کشیده شکی نیست ولی در خصوص پرداختن به انتقادات، بر این عقیده هستم که فضای شفاف، چه به لحاظ درآمد و چه به لحاظ مخارج هنوز ایجاد نشده است.
او با مطرح کردن پرسشی درباره نحوه بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر ادامه ‌می‌دهد: من هنوز نفهمیده‌ام چرا بلیت‌فروشی برای جشنواره موسیقی فجر در تمام این سال‌ها فقط از طریق یک سایت انجام شده است. مگر یک سایت بلیت‌فروشی به جز یک دومین، یک هاست و یک سیستم نرم‌افزاری چیز خاص و پیچیده دیگری است که سال‌های سال تنها یک سایت این مسئولیت را به عهده داشته باشد؟
کارتل موسیقی، هدایت‌کننده جریان‌هاست
معتمدی وجود کارتل در عرصه موسیقی کشور را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات می‌داند و می‌گوید: متاسفانه یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که خودم سال‌هاست با آن دست به گریبان هستم، وجود کارتل موسیقی در کشور است. این کارتل همه چیز را انحصاری کرده است. تشکیلاتی در کشور ما به‌وجود آمده که به صورت هولدینگ یا زنجیره‌ای صنعت موسیقی را به صورت انحصاری مدیریت می‌کند و بازار موسیقی را به صورت ناجوانمردانه هدایت می‌کنند و در صدد حذف افراد بسیاری من‌جمله من هستند. همه می‌دانند کارتل موسیقی ایران چه کسانی هستند. امیدوارم شرایط بهتر شود. شرایط فعلی اصلا خوشایند نیست. همین ساز و کار من را در آستانه چهل‌سالگی به جایی رسانده که مثل یک پیمرد هشتادساله خسته مستهلک شده‌ام و تمام این استهلاک من هم از صنف خودم ناشی‌می‌شود و همچنین از نهادهایی که با هم تشکلی کارتل موسیقی را داده‌اند و سال‌های سال‌است سیاسیت‌هایی را اجرایی می‌کنند که به جز نزدیکان خودشان نه کار کسی در جامعه منعکس شود و نه روند اجرایی کارهایش با سهولت انجام شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان شرایط نامطلوب روزهای اخیر مسافران در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی بررسی شد جاده های لیز سفر هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین علیرضا صدقی قدرتِ غبارآلود و حماسه‌های سترون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از 15 فروردین‌ماه 97 نحوه تردد خودروها در مرکز پایتخت تغییر می‌کند «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد جشنواره کاهشی ! چرا نهادهای متولی موسیقی درکشور با وجود مطرح شدن چندباره انتقادات برای بیان و حل مشکلات فراخوان داده‌اند «ابتکار» از تهیه لایحه برگزاری تجمعات آزاد اعتراضی طبق اصل 27 قانون اساسی گزارش می دهد سیدحسن خمینی: کسی که شکمش گرسنه است اخلاق نمی‌فهمد « ابتکار» جلسه دونالد ترامپ و نیکی هیلی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت را بررسی می‌کند بیانیه دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین معارضان سوری به نصب پلاکارد‌های حاوی پرچم رسمی سوریه اعتراض کردند تنش در سوچی